Ramai juga yang bertanya tentang hadis solat sunat dhuha, mereka mendengar sebahagiannya menyatakan hadis solat sunat dhuha merupakan hadis-hadis yang lemah (dhoif). Hairan rasanya mereka yang berkata sedemikian kerana antara hadis-hadis ini diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. Maka saya bersangka baik bahawasanya kemungkinan mereka menyatakan ada beberapa hadis yang dihukumkan sebagai lemah.
Hadis-hadis solat sunat dhuha
Hadis-hadis solat sunat dhuha
Daripada Abu Hurairah r.h. dia berkata: Kekasihku (Rasulullah s.a.w.) telah mewasiatkan kepadaku 3 perkara iaitu berpuasa 3 hari setiap bulan, 2 rakaat dhuha dan berwitir sebelum tidur. (Al-Bukhari 1981, Muslim 721)
Daripada Abu Zar daripada Nabi s.a.w. baginda bersabda: setiap pagi setiap orang mesti melakukan sedekah, maka setiap tasbih itu sedekah, dan setiap tahmid itu sedekah, setiap tahlil itu sedekah, setiap takbir itu sedekah, Amar Makruf itu sedekah, Nahi mungkar itu sedekah, dan ianya sudah dikira sedekah dengan 2 rakaat solat dhuha. (Muslim 720)
Daripada Abu Hurairah r.h. Nabi bersabda: tidak ada yang menjaga solat dhuha kecuali Awwab. Dan itulah solat al-Awwabin. (Al-Tabrani, dan Ibn Khuzaimah, lihat sahih al-Targhib wa al-Tarhib 673, dan silsilah al-sahihah 703)
Awwab bermaksud orang yang banyak bertaubat dan kembali kepada Allah.
Melalui hadis-hadis ini maka hukum solat dhuha ialah mustahab dan ianya sunnah muakkadah (dituntut melakukannya).
Nama lain bagi solat dhuha
1- Solat sunat Ishraq – iaitu dipermulaan waktu naiknya matahari. Maka solat sunat Ishraq ialah solat dhuha yang dilakukan di awal waktu naiknya matahari.
2- Solat sunat Awwabin – solat sunat awwabin merupakan solat dhuha seperti hadis yang telah dinyatakan. Adapun sebahagian mereka yang melakukan solat sunat sebanyak 6 rakaat antara maghrib dan isyak dan mereka namakan sebagai solat awwabin maka ini merupakan suatu kesalahan, bahkan tiada dalil berkenaan solat sunat tersebut.
Waktu solat dhuha
Bermulanya waktu solat dhuha apabila matahari naik kadar 2 meter sehingga sebelum masuk waktu diharamkan solat sebelum tergelincir matahari.
Waktu yang afdhal ialah apabila matahari sudah mula memanas atau mengeluarkan bahangnya. Jika waktu sekarang lebih kurang jam 10 ke atas.
Bilangan rakaat
Bilangan yang paling sedikit sebanyak 2 rakaat kemudian 4, 6, 8.
Kebanyakkan riwayat yang tsabit dari perbuatan Rasulullah s.a.w. ialah 8 rakaat seperti di dalam hadis Abdul Rahman bin Abi Laila yang diriwayatkan oleh al-Bukhari 1176 dan Muslim 336.
Dan kebanyakkan riwayat yang tsabit dari perkataan Rasulullah s.a.w. ialah 12 rakaat seperti di dalam hadis Abu Darda’ Nabi bersabda:
Awwab bermaksud orang yang banyak bertaubat dan kembali kepada Allah.
Melalui hadis-hadis ini maka hukum solat dhuha ialah mustahab dan ianya sunnah muakkadah (dituntut melakukannya).
Nama lain bagi solat dhuha
1- Solat sunat Ishraq – iaitu dipermulaan waktu naiknya matahari. Maka solat sunat Ishraq ialah solat dhuha yang dilakukan di awal waktu naiknya matahari.
2- Solat sunat Awwabin – solat sunat awwabin merupakan solat dhuha seperti hadis yang telah dinyatakan. Adapun sebahagian mereka yang melakukan solat sunat sebanyak 6 rakaat antara maghrib dan isyak dan mereka namakan sebagai solat awwabin maka ini merupakan suatu kesalahan, bahkan tiada dalil berkenaan solat sunat tersebut.
Waktu solat dhuha
Bermulanya waktu solat dhuha apabila matahari naik kadar 2 meter sehingga sebelum masuk waktu diharamkan solat sebelum tergelincir matahari.
Waktu yang afdhal ialah apabila matahari sudah mula memanas atau mengeluarkan bahangnya. Jika waktu sekarang lebih kurang jam 10 ke atas.
Bilangan rakaat
Bilangan yang paling sedikit sebanyak 2 rakaat kemudian 4, 6, 8.
Kebanyakkan riwayat yang tsabit dari perbuatan Rasulullah s.a.w. ialah 8 rakaat seperti di dalam hadis Abdul Rahman bin Abi Laila yang diriwayatkan oleh al-Bukhari 1176 dan Muslim 336.
Dan kebanyakkan riwayat yang tsabit dari perkataan Rasulullah s.a.w. ialah 12 rakaat seperti di dalam hadis Abu Darda’ Nabi bersabda:
Sesiapa yang solat dhuha 2 rakaat tidak akan di tulis di kalangan orang-orang yang lalai, dan sesiapa yang solat 4 rakaat ditulis baginya dikalangan orang-orang yang kuat beribadah, sesiapa yang solat 6 rakaat maka cukuplah baginya pada hari itu, sesiapa yang solat 8 rakaat Allah menulis dia di kalangan orang yang khusyuk. Sesiapa yang solat 12 rakaat Allah akan bina baginya rumah di syurga. (Hadis riwayat Tabrani fi al-Kabir, di hasankan oleh Al-Albani di dalam sahih al-Targhib dan al-Tarhib 671)
Wallahu a’lam
sumber-abusyuaib.blogspot.com
1 comment:
Benarkah bahawa solat sunnat Awwabin
merupakan suatu kesalahan. bukankah ada dalil tentaang solat sunnat ini?
Sabda Nabi saw yang bermaksud:
"Sesiapa yang bersembahyang enam rakaat sesudah Maghrib tiada diselang antaranya dengan sesuatu bicara nescaya samalah pahalanya dengan ibadat dua belas tahun.'Riwayat Ibnu Majah, Ibn Khuzaimah dan At-Turmuzi.
Post a Comment