Tuesday 10 November 2009

Buktikan Perlis Amal Fahaman Wahabi

"Buktikan Perlis amal fahaman Wahabi"

SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri S:hahidan Kassim mencabar mana-mana pihak membuktikan bahawa negeri itu mengamalkan fahaman Wahabi.

:"Kalau Sunah Wal Jamaah itu dianggap Wahabi, kami reda dipanggil dengan gelaran itu (Wahabi),” katanya ketika mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa Pengawalan Akidah Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Mahfuz Muhammad dalam sebuah akhbar, semalam.

: Mahfuz dipetik sebagai berkata, fahaman Wahabi diasaskan Muhammad Abd Wahhab pada kurun ke-12 di Najd Jazirah Arabiah dan dikenali sebagai Aliran Kaum Muda di Malaya dan Indonesia pada 1930 hingga 1950.

:Beliau yang banyak mengkaji tentang fahaman Wahabi sejak usia belasan tahun berkata, fahaman Kaum Muda yang berteraskan ajaran Wahabi itu bertapak di Perlis dan beberapa tempat di Pulau Pinang hasil 'gelombang' yang didukung Sheikh Abu Bakar dan Ibrahim al- Aqidi.

Shahidan berkata, Mahfuz tidak layak bercakap mengenai fahaman tersebut kerana beliau tidak mempunyai kelayakan dalam bidang itu walaupun mendapat pendidikan di Universiti Al-Azhar.

“Kalau dia cakap dia banyak buat kajian mengenai fahaman ini, saya juga buat kajian. Tujuh tahun Mahfuz di Universiti Al-Azhar tidak semestinya beliau lulus.

“Di Malaysia hanya seorang layak bercakap mengenai Wahabi, iaitu (seorang yang bernama) Dr Zakaria. Saya sedang mencarinya bagi mendapatkan pandangan mengenai hal ini,” katanya.

Shahidan berkata, kenyataan Mahfuz tidak kukuh dan boleh mengelirukan kerana tidak disertakan dengan dalil yang kukuh.

Mengenai kenyataan Mahfuz yang mengaitkan, antara lain, pembacaan surah Yasin di malam Jumaat dengan 'tadjid' (atau pembaharuan), Shahidan berkata, tiada larangan membaca surah Yasin pada malam Jumaat di negeri itu.

"Tiada tegahan pun. Kalau boleh amalan baik tiap-tiap hari kita galakkan,” katanya.

Beliau berharap tidak ada pihak yang menuding jari dalam perkara itu, tetapi sepatutnya mencari jalan penyelesaian.

"Apa yang pelik ialah ada golongan yang mendakwa sebagai Ahli Sunah Wal Jamaah, tetapi tidak mengaplikasikan sunah Rasulullah dalam kehidupan mereka," katanya.

Sebelum ini Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat di negara ini.

No comments: