Saturday 1 October 2011

MENGAMBIL IKTIBAR POLITIK CINA

Isu hudud bergema lagi, belumpun sempat isu-isu lain ditangani. Begini lelucon politik Malaysia. DAP sudah memberi amaran kepada PAS. MCA menggertak UMNO untuk keluar Barisan Nasional jika UMNO bersetuju atau memberi sokongan kepada PAS melaksanakan hudud. Terfikir pula, kuat sangatkah MCA?Tidakkah MCA (termasuk Gerakan) sedar,selama ini mereka hanya bergantung harap kepada undi Melayu untuk menang. Jika mereka bertanding di kawasan majoriti Cina, awal-awal lagi telah bungkus. Janganlah terlalu bongkak.

Kepada umat Islam, jika kita boleh menerima sistem atau ideologi lain seperti demokrasi, sosialis komunis, dan sebagainya, kenapa kita begitu elergi dengan sistem pemerintahan Islam? Lagipun, hudud adalah untuk orang Islam, tidak ada kena mengena dengan bukan Islam. Apatah lagi negeri Kelantan yang penduduknya lebih 90 peratus umat Islam.Saya tidak nampak hasrat kerajaan Kelantan perlu ditentang.

Biarkanlah kerajaan Kelantan melakukan percubaanini. Jika berjaya, Alhamdulillah. Jika tidak, sama-sama kita bermuhasabah kenapa ia gagal?

Belajarlah dengan mengambil iktibar politik Cina. MCA dengan parti ultra kiasu tidak ada banyak bezanya. Satu bangsa dan satu bahasa, begitu licik dalam menguruskan krisis dan tahu bila mahu berhenti apabila keadaan memerlu¬kan mereka bersatu.

Baru-baru ini Perdana Menteri mengumumkan untuk mengecualikan cukai kepada mereka yang menderma kepada Dana Kebajikan Pendidikan ‘Community Chest’ yang diwujudkan oleh ahli korporat Cina, bagi membantu pendidikan sekolah vernakular termasuk menyediakan biasiswa kepada pelajar cemerlang. Saya yakin orang Cina mampu melakukannya. Cuma saya bimbang jika pendermaan tersebut dikecualikan cukai, pendapatan negara akan berkurang. Siapakah yang untung?

Ini belum termasuk dana-dana lain yang dikumpulkan.Untuk makluman, dana Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) disetiap sekolah vernakular rata-rata berjumlah lebih daripada satu juta setiap tahun kewangan berakhir. Ini belum termasuk danaNGO-NGO yang lain seperti Dong Zong, Jiao Zong, Dong Jiao Zong dan lain-lain. Lakukanlah audit. Apakah semua ini tidak cukup? Jika semua sektor korporat memberikanbantuan kepada tabung ini nanti, apakah nasib yang akan diterima oleh sekolah kebangsaan.

Sekadar berkongsi pengalaman, sebagai Yang DiPertua PIBG selama lebih 10 tahun. Saya dapat merasai betapa sukar untuk mencari wang bagi membantu pembangunan sekolah-sekolah kerajaan. Semua sekolah boleh diberikan budget yang cukup-cukup sahaja. Jika ada sebarang kekurangan seperti kerosakan prasarana, makmal, kerusi meja dan berbagainya, amat sukar untuk mendapat bantuan daripada pejabat pelajaran daerah dan jabatan pelajaran negeri. Alasanmudah, tidak ada budget. Budget sudah habis.

Akhirnya PIBG menjadi mangsa. Maka bertungkus lumus PIBG mencari dana. Saya tidak fikir perkara ini dihadapi oleh SJKC. Hartawan dan ibu bapa mereka amat pemurah. Laporan tahunan menunjukkan mereka mempunyai akaun dan asset yang luar biasa. Sekolah mereka ada yang berhawa dingin untuk pelajar yang akan menduduki peperiksaan seperti tahun enam, tingkatan tiga dan lima.

Kemudahan makmal dan computer mereka lengkap. Bangsa ini sanggup berbelanja besar untuk pendidikan ibunda anak-anak mereka walaupun mere katidak kaya. Tidak seperti kita, begitu kedekut apabila dikenakan sedikit bayaran bagi memandaikan anak-anak kita.

Sekolah kerajaan yang mempunyai bilangan yang begitu banyak terpaksa berkongsi perbelanjaan, sedangkan sekolah vernakular yang turut dibantukerajaan, kini ditambah pula dengan bantuan sektor swasta dan dikecualikan cukai, sudah tentu akan menjadi lebih hebat dan akhirnya nanti sekolah kebangsaan tidak akan mampu bersaing dengan sekolah vernakular.

Lebih-lebih lagi, kini sekolah vernacular mempunyai akses dan membuat perjanjian dengan sekolah-sekolah di Taiwan. Ramai pelajar yang akan ditaja ke sana. Sama seperti saya katakana sebelum ini,Institusi PengajianTinggiAwam (IPTA)terpaksa berkongsi budget, sedangkan IPTS berasaskan kaum senang-senang sahaja mendapat bantuan sektor swasta dan dikecualikan daripada cukai.

Kadangkala amat sedih sekali melihat kedudukan sekolah agama, ibarat mati segan hidup tak mahu. Keadaan sekolah agama begitu daif berbanding dengan sekolah vernakular. Kita terpaksa mengharapkan derma daripada orang ramai. Janganlah hairan jika ada ‘pengemis-pengemis’ yang datang meminta dan mengutip derma di pintu masuk bank-bank untuk dana pendidikan sekolah agama.

Ini sifat bangsa saya, dalam pendidikan dan perniagaan, mereka begitu objektif. Sesiapa yang dapat menyumbangkan keuntungan dan setia dalam perniagaan, me¬reka akan diterima dan sanggup berkerjasama. Dalam politik, ada disiplin politik, maka dalam bidang perniagaan, pendidikan dan budaya, ada jua disiplin dan etikanya yang tersendiri. Justeru, disiplin politik tidak lagi relevan untuk mendapat per¬timbangan yang tidak bias, prejudis dan emosional dalam bidang-bidang yang lain.

Sekadar mengambil iktibar supaya umat PAS dan Umno membuka mata. Sejarah persengketaan antara Muawiyah dan Sayidina Ali r.a. Perbezaan pandangan dan ideologi antara mereka berdua telah menyebabkan berlakunya perang saudara. Peluang dan kelemahan yang berlaku ini telah diambil kesempatan oleh pihak ketiga iaitu kerajaan Rom. Wakil Rom yakni pihak luar ketika itu berjumpa dengan Muawiyah untuk menghulurkan bantuan bagi menghadapi tentera Sayidina Ali, namun Muawiyah dengan tegas telah menolak tawaran itu.

Ini membuktikan bahawa Muawiyah tahu adab-adab dalam berbeza pendapat. Umat Islam tidak boleh sama sekali bersekongkol dan bersubahat dengan musuh yang mempunyai agenda tersembunyi untuk menyelesaikan masalah sesama Islam. Tidak seperti kita, musuh sudah didepan mata, sahabat sendiri masih lagi tidak dipercayai. Lebih malang lagi, politik turut terbawa di kalangan para pendakwah, ahli ekonomi, pakar sains dan teknologi. Sepatutnya, biarlah orang politik bertikai, kita buat kerja. Ini tidak, kita bersentimen sama.

Ambillah iktibar ini dalam isu hudud. Saya amat bersetuju dengan komen Nadim dalam blog saya. Walaupun isu Hudud ini nampaknya seakan menyerlahkan keretakan, tetapi kita harus melihat ianya sebagai peluang untuk merapatkan jurang perbezaan di antara kita. PAS dan UMNO harus bersatu dalam isu ini. Biarkan sahaja DAP, MCA dan Gerakan terus menggertak untuk keluar Pakatan dan BN. Mereka ini bijak berstrategi dan pandai meminta serta menggertak kena pada masanya. Kita pula terlalu berlembut, bertolak ansur lalu tunduk sahaja kepada kehendak mereka. Tidak adanya ketegasan kalangan kita semenjak dari dahulu lagi, membuatkan mereka menjadi semakin berani. Kepentingan kita semakin terhakis dek kelicikan mereka menari gendang politik, ditambah dengan perpecahan dan persengketaan sesama kita.Renungkanlah kata-kata hikmah Malcolm X @ El-Hajj Malik El-Shabazzini.

“There can be no black-white unity until there's first some black unity. We cannot think of uniting with others until we have first learned to unite amongst ourselves. We cannot think of being acceptable to others until we have first proven acceptable to ourselves”

Prof Madya Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

No comments: