Sunday 21 February 2010

Bertegas Perkara 152

Mingguan Malaysia, 21 Februari 2010

Saya bergegas pulang ke ibu kota pada 15.2.2010 untuk memenuhi jemputan GAPENA, KALAM dan PENA sebagai panelis Wacana Peradaban Bahasa Melayu sempena Hari Pejuang Bahasa 152 di Dewan Bahasa dan Pustaka. Walaupun sedang bercuti Tahun Baru Cina, berpegang kepada prinsip bila mana berlaku pertembungan antara kepentingan negara dengan kepentingan bangsa, maka kepentingan negara mesti diutamakan.

Namun, alangkah hampa rasa hati kerana bilangan peserta yang hadir kurang dari 200 orang, sedangkan perkara yang dibincangkan merupakan masalah dasar negara. Di manakah sensitiviti kita sebagai warganegara di bumi tercinta ini? Tarikh 15.2 dipilih kerana mengambil roh perkara 152 perlembagaan persekutuan mengenai kedudukan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa kebangsaan. Pelik sungguh memikirkan, kenapa berforum membincangkan sesuatu yang telah menjadi dasar negara? Kenapa tidak dilaksanakan sejak dahulu lagi?

Sungguh amat terharu memberikan pandangan dalam forum sebegini, apatah lagi mendengar beberapa pandangan panelis gandingan. Maklumlah BM selaku bahasa yang termaktub dalam perlembagaan tidak terdaulat di bumi sendiri. Kita sibuk dengan bahasa lain, terutama bahasa Inggeris (BI) berbanding BM. Menggambarkan seolah-olah bahasa sendiri tidak penting. Persoalannya, bagaimanakah kita boleh mengharapkan orang lain menghormati BM jika kita sendiri tidak serius untuk memartabatkan BM yang menjadi tunjang pembinaan sebuah negara bangsa?

Kita sanggup berbelanja sejumlah besar wang sehingga berbilion ringgit untuk memperkasakan BI, tetapi sejauhmanakah sejumlah yang sama atau lebih, digunakan untuk memperkasakan BM? Kita juga sanggup berhabis membeli komputer serta segala kelengkapan makmal BI dengan peralatan canggih bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran BI, tetapi adakah perkara yang sama disediakan untuk BM? Terkadangkala terlalu pahit juga untuk menyalah sekolah vernakular kerana bersikap acuh tidak acuh terhadap BM, sedangkan kita tidak serius menyediakan platform untuk memandaikan mereka dalam bahasa perpaduan ini.

Saya fikir tidak ada seorang pun yang akan menolak akan kepentingan BI dalam mendepani arus modenisasi dan globalisasi. Adalah suatu tindakan yang bodoh jika kita menolak tuntutan belajar bahasa asing, kerana ia amat dituntut oleh agama. Tetapi janganlah terlalu ghairah dengan bahasa asing sehingga bahasa sendiri berdagang di bumi sendiri. Di manakah slogan bahasa jiwa bangsa yang tersemat disanubari selama ini?

Apakah BI satu-satunya faktor yang akan menentukan kemajuan sesebuah negara atau sikap kita yang perlu berubah? Terkenang saya kepada beberapa buah negeri maju seperti Perancis, kita tidak akan dilayan jika berbahasa Inggeris di sana, tetapi negara mereka tetap maju. Di Jepun pula, selepas negara ini musnah dengan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki 1945, mereka terus bangun dengan semangat kejepunannya. Hari ini, Jepun terus berada di persada dunia setanding dengan negara maju yang lain. Dalam kata lain, semangat sayangkan identiti dan bahasa jiwa bangsa telah melonjak negara mereka. Begitu juga dengan negara lain, mereka bangun dengan acuan jati diri dengan memperkasakan bahasa jiwa bangsa dari segala segi.

Kadangkala saya sendiri merasa terpukul, kenapa mesti sanggup bersusah payah mempertahankan BM, lagipun ia bukan bahasa ibunda saya? Kenapa perlu berhadapan dengan kutukan dan kritikan bangsa sendiri hanya semata-mata mempertahankan bahasa orang lain? Setelah difikirkan balik, baru saya sedar, rupa-rupanya semangat cintakan tanahair dan Islam mengatasi segala-galanya sehingga terlupa asal-usul sendiri. Saya tidak nampak ini satu dosa seperti yang dilabelkan oleh ultra kiasu.

Jika BI yang menjadi punca kelemahan anak bangsa kita, maka lakukan perubahan secara besar-besaran terhadap cara pengajaran dan pembelajarannya dari segi domain, kognitif, psikomotor, pedagogi dan berbagai aspek lagi, bukannya merubah asas sistem pendidikan itu sendiri. Kadangkala saya rasa pelik, kita begitu berani merubah sistem pendidikan kebangsaan yang melibat masa depan bangsa Melayu, tetapi kenapa kita tidak berani langsung menyentuh atau merubah struktur sekolah vernakular, sedangkan kita ada kuasa berbuat demikian berasaskan perkara 152 dan akta pelajaran 1996? Sehinggakan sampai ke peringkat menyeragamkan dan menambahkan kurikulum BM sekolah tersebut pun kita tidak boleh bertegas. Akhirnya sistem pendidikan kebangsaan yang menjadi mangsa.

Saya amat kagum dengan kehadiran seorang profesor daripada Korea dalam wacana tersebut, yang begitu fasih berbahasa Melayu. Beliau mencadangkan agar tulisan jawi turut diperkasakan dalam usaha untuk memartabatkan BM. Katanya BM dan jawi amat berkait rapat dan tidak dapat dipisahkan. Tidakkah kita malu dan terpukul dengan pandangan seperti ini? Begitu juga dengan pandangan Dr. S. Nathesan Sellapan yang turut menjadi panelis wacana tersebut. Katanya, perjuangan mendaulatkan BM adalah tanggungjawab semua rakyat Malaysia, bukan hanya orang Melayu sahaja. Ini bermakna, orang bukan Melayu mesti memikul tanggungjawab serupa seperti mana yang dilakukan oleh orang Melayu.

Persoalannya, bagaimanakah ia boleh berlaku sedangkan orang Melayu sendiri berbelah-bahagi dengan kedudukan bahasa mereka sendiri. Lihat sahaja, apabila kerajaan mengambil keputusan untuk mengembalikan semula pengajaran sains dan matematik dalam BM, berapa ramai NGO-NGO Melayu yang tampil menentang keputusan tersebut? Akibatnya, orang lain mengambil kesempatan. Kita juga yang rugi.

Kenapa kita tidak bertindak seperti NGO-NGO bukan Melayu? Bila tiba soal mempertahankan bahasa ibunda dan sekolah mereka, tidak ada perkataan TIDAK, tanpa berbelah bahagi, mereka secara bulat bersatu hati. Bilamana ada ura-ura atau tindakan hendak mengubah karakter sekolah mereka, seperti penambahan waktu dan menyeragamkan silibus BM, mereka bersatu hati menentang. Keputusan kerajaanpun tidak dapat mengubah pendirian mereka. Akhirnya kerajaan yang terpaksa tunduk kepada desakan dan pendirian mereka. Sama ada wajar atau tidak, kita fikirlah sendiri? Kenapa sikap ini tidak ada pada orang Islam?

Paling tidak, kita mengamalkan budaya merujuk pakar, seperti yang dilakukan oleh negara maju. Misalnya, jika kita sakit, maka rujuklah doktor perubatan, jangan pula merujuk kepada doktor falsafah. Begitu juga dalam bidang bahasa. Biarlah pakar-pakar bahasa yang menyelesaikan masalah bahasa jika terdapat kecacatan atau kekurangan dari segi perlaksanaannya. Ini tidak, yang bukan pakar beriya-iya benar mahu merubah sesuatu yang di luar kepakarannya, tanpa merujuk kepada pakar. Akhirnya, keputusan yang dibuat mula tersasar dan sedikit demi sedikit tamadun bangsa terhakis.

Lihat sahaja, papan-papan tanda, nama-nama kedai dan taman-taman perumahan, adakah ia mencerminkan perkara 152? Adakah mereka yang berada di Jabatan Perancang Bandar peka dengan jati diri seperti ini? Ini tidak termasuk kemudahan surau yang tidak disediakan, kalau ada pun surau diletakkan di kawasan parkir yang menjijikkan. Kadangkala saya rasa kagum bilamana barat lebih memahami kita daripada kita sendiri memahami diri sendiri. Kita lihat surau-surau Carrefour dan Tesco yang diletakkan di tempat yang cukup strategik, cantik dan bersih.

Tidakkah kita yang meluluskan bangunan ini sedar akan hakikat ini. Kita mahu banyak melihat dan mendengar nama-nama taman teratai, melor dan sebagainya, bukannya Ki Park, Monte Kiara, Country Height dan macam-macam Height lagi. Nama-nama barat dianggap sebagai ada standard, berebut-rebut kita membeli rumah di kawasan tersebut, nama-nama berbunyi BM dianggap lekeh. Adakah nama-nama ini mencerminkan semangat 1Malaysia dan perkara 152? Ini belum termasuk dominasi budaya asing yang telah menenggelam muzik, lagu, adat resam, dan seni budaya tempatan. Jika perkara-perkara kecil ini tidak terjaga, bagaimanakah perkara yang lebih besar akan terpelihara? Saya amat mengharap 1Malaysia benar-benar dapat menjunjung jati diri rakyat Malaysia.

Apapun, pendekatan top-down amat berkesan dalam menentukan hala tuju sesebuah negara, bukannya bottom-up. Kadangkala saya amat kagum dengan segelintir NGO yang begitu bersemangat memperjuangkan jati diri dan identiti negara bangsa, tetapi adakah ianya disokong dan didokong oleh semua pihak. Saya bimbang kita syok sendiri. Janganlah terlampau berpolitik sehingga mengenepikan kepentingan agama, bangsa dan negara. Jika begitulah keadaannya, saya amat khuatir kita akan pupus. Jangan hanya berpolitik sementara ada kuasa atau memerintah satu penggal atau lima tahun. Bila tidak terpilih lagi, kita duduk diam. Perjuangan bahasa jiwa bangsa adalah perjuangan seumur hidup bukannya action-oriented.

Akibatnya, orang lain mengambil kesempatan. Bila orang lain yang mendominasi, kita menyalah mereka, sedangkan sendiri yang salah kerana terlalu alpa dan tidak mahu bertegas. Ke manakah Melayu dan Islam akan pergi jika kekuatan mereka semakin hilang? Apakah benar ramalan saya selama ini bahawa tamadun Melayu akan pupus di buminya sendiri jika mereka tidak ada lagi keyakinan kepada kekuatan diri sendiri tetapi lebih mempercayai kekuatan orang lain. Sedangkan kita tahu bahawa Allah memberikan kekuatan kepada setiap makhluk jadiannya, yang penting makhluk tersebut mesti bersyukur dan bukannya kufur nikmat?

Kadangkala saya terpinga-pinga melihat kita begitu prihatin dalam soal kepupusan sesuatu spesies haiwan atau tumbuhan dan hak asasi manusia, tetapi kita tidak mempedulikan kepada pupusnya sesuatu bahasa dan kebudayaan bangsa. Apatah lagi kalangan kita yang terserkap mindanya tidak mahu ketinggalan bersama manusia yang dianggap maju. Atas nama globalissasi, mereka ini mudah akur, memberi laluan kepada tamatnya riwayat bahasa jiwa bangsa, malah turut memberi sumbangan ke arah mempercepatkan lagi proses itu. Sepatutnya mereka ini lebih waras lagi dengan bertindak sekurang-kurangnya sama dengan kumpulan penggiat alam sekitar dan hak asasi manusia itu.

Kebanyakan kita di dunia ketiga menganggap globalisasi itu sebagai suatu fenomena baru akibat ledakan teknologi maklumat atau pengaruh Barat, sehingga sanggup merubah segalanya seperti menggunakan BI dalam segala aspeknya. Kita mesti ingat, walaupun sekitar 50 peratus daripada orang Eropah mengetahui bahasa Inggeris dengan baiknya, namun mereka tidak meninggalkan bahasa ibunda mereka dalam sistem pendidikan sains dan matematik. Pemimpin Eropah seperti Perancis, Jerman, Itali, Sepanyol, Rusia dan sebagainya, tetap menggunakan bahasa ibunda mereka dalam komunikasi rasmi. Di United Kingdom sendiri, bahasa Wales dan Scotland, berasaskan bahasa peribumi daerah – Seltik, digunakan dalam kehidupan harian dan sistem pendidikan di peringkat tadika dan sekolah. Mereka mulai sedar betapa teruknya nasib bahasa yang dihimpit oleh dasar penginggerisan United Kingdom selama ini.

Sebaliknya, negara maju yang taksub dengan bahasa utama Amerika Syarikat dan United Kingdom, mula menggalakkan rakyatnya menguasai bahasa lain seperti Arab, China, malah BM itu sendiri, untuk mengetahui psiki bangsa ini bagi tujuan ekonomi dan politik. Dasar pendidikan di negara ini membenarkan pendidikan menerusi kebudayaan sekurang-kurangnya di peringkat tadika dan sekolah rendah. Boleh dikatakan kebanyakan syarikat komputer dan telekomunikasi hari ini seperti Microsoft, giat menterjemah segala keluaran atau produk dalam pelbagai bahasa di dunia atas alasan globalisasi.

Yang amat menyedihkan, reaksi kita hari ini kepada globalisasi dan kemajuan teknologi maklumat berlainan daripada reaksi banyak pemimpin negara lain (termasuk negara maju) yang semakin menuju ke arah multi-budaya dan menonjol budaya sendiri. Malaysia semakin merendahkan budaya sendiri dan menuju ke arah eka-budaya yakni budaya barat. Janganlah kita menjadi negara Singapura yang mula menyesali tindakan mereka yang terlalu taksub dengan BI sehingga bahasa ibunda terpinggir dan mereka kini digelar sebagai Cina pisang (Chinese banana).


Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

No comments: