Saturday 27 February 2010

Bahana perkara remeh

Mingguan Malaysia, 28 Februari 2010

Saya merasa pelik kenapa umat Islam hari ini banyak membuang masa membincangkan dan membahaskan perkara yang remeh-temeh, sedangkan banyak lagi perkara penting dan serius yang perlu diteliti mendepani abad ke 21 ini. Isu- isu masa depan agama Islam dan survival umat Islam adalah antara perkara utama yang perlu diberikan perhatian berbanding isu remeh-temeh seperti sama ada wajar atau tidak berarak, ketika menyambut maulidur rasul. Saya yakin semua rakyat Malaysia yang faham dan sudah tahu akan jawapannya. Kenapa perlu dibahaskan perkara yang sudah jelas, termasuk isu-isu lain seperti hukuman sebat ke atas wanita yang telah dijatuhkan hukum oleh mahkamah dan pertikaian sesama sendiri yang tidak pernah habis.

Sempena keputeraan Rasulullah SAW, tidakkah lebih baik kita membincangkan sama ada umat Islam berakhlak mengikut Baginda atau tidak? Perpecahan umat Islam yang semakin menghancurkan dan banyak lagi perkara berkaitan dengan masa depan kita di bumi bertuah ini. Berarak atau tidak menjelang maulidur rasul, itu bukanlah soal akidah atau melibatkan hidup mati Islam. Yang lebih penting adalah pengajaran daripada sambutan tersebut. Apa guna sambutan di buat secara besar-besaran, sedangkan kesannya amat sedikit. Paling baik, sambutan hebat, kesannya juga hebat atau sambutan sederhana, kesannya juga hebat.

Janganlah berlaku sebaliknya, sambutan hebat, wang habis, impaknya kurang atau mungkin sedikit. Paling teruk, sudahlah sambutan tiada, ingatan terhadap Junjungan Besar semakin pupus. Apapun, sekurang-kurangnya sambutan maulidur rasul mengingatkan kita kepada perjuangan Baginda. Begitulah indahnya budaya masyarakat kita yang menunjukkan rasa dan cara kecintaan kepada Baginda SAW.

Kalau kita meninjau sirah, Baginda tidak pernah sama sekali membiarkan hidup sia-sia dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Kehidupan Baginda adalah kehidupan yang berkualiti dalam setiap saat yang berlalu. Setiap detik digunakan bagi tujuan jihad fisabilillah, dalam erti kata memastikan Islam dan umatnya terus menjadi hebat, berketrampilan dan berkualiti. Lebih membanggakan lagi, Islam tersebar ke segala ceruk rantau dunia. Inilah kemantapan perjuangan Baginda yang mesti kita ikuti dan contohi.

Selain daripada kemantapan akidah, asas utama perlu dimulakan dengan ikatan perpaduan dan persaudaraan. Kedua-dua elemen adalah asas kekuatan. Kita hanya ada satu Rasul yang terakhir, iaitu Nabi Muhammad SAW. Baginda adalah rujukan kita bersama Al-Quran yang diwahyukan. Cara hidup dan peraturan yang dibawa terbukti mampu mencipta kegemilangan yang disanjungi dan kagumi dunia, tidak ada yang mempertikaikannya, termasuk bukan Islam. Ini kerana, cara hidup Baginda adalah yang terbaik sebagaimana Islam yang dibawa Baginda. Justeru, tidak timbul isu untuk mempertikaikan kredibiliti Baginda dari apa jua sudut sekalipun, untuk diikuti pada hari ini. Michael Hart (2007), menempatkan Baginda sebagai orang yang paling hebat di dunia berbanding tokoh-tokoh terhebat dalam sejarah tamadun dunia. Masihkah kita ragu-ragu?

Justeru, tidak timbul pertikaian sesama Islam berhubung isu atau masalah yang telah selesai dan telah ada jalan penyelesaiannya. Misalnya berkaitan hukuman sebat ke atas penzina dan peminum arak. Mahkamah syariah, sumber tertinggi perundangan Islam negara, berkaitan hal ehwal umat Islam, telah memutuskan, maka hormatilah keputusan tersebut. Kepakaran hakim-hakim yang amat arif dalam bidang mereka tidak sepatutnya dipertikaikan. Kenapa beberapa NGO wanita Islam seperti cacing kepanasan? Siapa yang kena sebat sebenarnya? Kenapa perlu membuang masa mengadakan protes sana protes sini. Kita seolah-olah bertindak bagi pihak orang bukan Islam. Mereka tidak perlu bertindak lagi kerana kita sudah jadi wakil. Kita menghina keputusan mahkamah dan agama sendiri. Apakah tindakan ini wajar? Tidakkah kita sedar bahawa mereka bertepuk tangan melihat kita semakin jauh dari agama dan sunnah Baginda. Tidak bersatu dan bersaudara dalam banyak perkara.

Apakah kita mahu terus membiarkan umat Islam terus melakukan maksiat tanpa diberikan pengajaran? Apakah kita takut nanti kalangan kita yang kena sebat dengan perlaksanaan hukuman tersebut? Kenapa terlalu beriya-iya memperjuangkan hak asasi manusia? Saya teramat ingin melihat kita turut memperjuangkan hak-hak Allah selain hak asasi manusia. Barulah kita boleh mendapat penghormatan orang lain. Saya tidak mengatakan bahawa hukuman yang sedang berjalan seratus-peratus mengikut syariat, tetapi sekurang-kurang sudah ada jalan perintis ke arah itu. Hormatilah, kerana ia di bawah bidang kuasa mereka yang pakar. Budaya merujuk pakar mesti dihidupkan supaya yang bukan pakar tidak memandai-mandai. Jika baca Quranpun masih merangkak-rangkak, eloklah bertanya kepada yang lebih arif. Jangan bertindak seperti jahil berlagak pandai, akhirnya memakan diri.

Pesalah mesti dihukum. Kita tidak boleh melepaskan mereka terus bermaharajalela. Seks bebas, arak, dan maksiat yang lain ibarat dadah, selalunya ketagih. Melepas yang bersalah adalah bertentangan dengan ajaran agama Islam setelah proses kaunseling atau nasihat tidak meninggalkan kesan. Kemungkaran mesti dibenteras, jika tidak ia akan menjadi barah dalam masyarakat, seterusnya merebak merosakkan orang lain.

Inilah bentuk pemikiran yang dikatakan oleh Eleanor Roosevelt, Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people. Hari ini kita tidak habis-habis bincang pasal orang yang kita tidak suka, bukannya idea yang dibawanya. Idea atau perancangan ini pula ada baik dan buruknya. Yang baik diterima walaupun mungkin ia datang daripada musuh kita, manakala idea yang buruk bukan sahaja kita perlu menolak, malah pada masa sama kita perlu bersedia menentang. Misalnya, perancangan ultra kiasu dengan idea Malaysian Malaysia. Antara idea-idea mereka mahu menghalalkan apa yang diharamkan oleh Islam atas nama hak asasi manusia seperti seks bebas, arak, judi dan sebagainya. Kita tidak menghalang jika mereka mahu melakukannya, tetapi idea ini tidak akan membawa kebaikan umat Islam, malah akan menghuru-harakan negara. Maka kita perlu menolak dan bersedia untuk menghadapi mereka bila-bila masa, sama ada dari segi hujah, fakta dan tindakan. Sepatutnya kita membincang bahaya yang bakal menimpa jika kita biarkan idea-idea orang yang menentang Islam ini bermaharajalela, terutama kerosakan yang bakal diterima oleh orang kita.

Ini tidak, kita asyik menyalahkan orang, siapa benar, siapa salah. Membincangkan perkara yang kecil akan menjadikan minda kita kerdil, tidak kreatif dan inovatif. Ini tidak termasuk cara hidup kita yang lain seperti lebih suka membincangkan kehidupan artis-artis berbanding kehidupan para ilmuan dengan hasil kajiannya dan negarawan dengan pengalamannya. Di negara maju, para ilmuan, negarawan, usahawan dan professional yang benar-benar terbukti cemerlang akan disanjung. Martabatnya dipandang tinggi dan dijemput untuk mengajar di universiti dan diberikan anugerahkan gelaran profesor walaupun mungkin tidak ada penyelidikan yang dibuat. Penghargaan diberikan atas dasar ilmu dan pengalaman yang hebat sepanjang hidupnya.

Berbanding dengan kita, sudahlah budaya ilmu sedemikian tidak seadanya, malahan kita menggalakkan budaya memuja segelintir artis yang kehidupan mereka tidak habis-habis dilanda dengan kontroversi dan gosip-gosip yang tidak membangun minda. Perbincangan seperti ini hanya akan mematikan minda dan tidak menuju kepada kualiti hidup. Sudah sampai masa kita meniru cara pemikiran masyarakat maju yang meletakkan ilmu dan ilmuan di tempat yang tinggi berbanding perkara lain yang tidak berfaedah. Bahan-bahan bacaan atau buku-buku yang dibaca oleh mereka juga berkualiti tinggi, berbanding dengan masyarakat negara membangun yang lebih suka membaca makalah hiburan dan berita-berita picisan.

Perlu diingat, jika kita membaca dan membincangkan perkara-perkara besar, secara tidak langsung minda kita menjadi lebih besar, seterusnya melahirkan umat berjiwa besar. Jika tidak, kita akan terus membuang masa dengan bertikai perkara yang remeh dan kerdil. Perkara besar yang seharusnya difokuskan oleh umat Islam hari ini adalah berkaitan dengan perpaduan umat Islam dan hala tuju umat Islam mendepani abad ke 21 serta kekuatan pertahanan dalam menghadapi ancaman musuh. Kita sepatutnya serius membincangkan perancangan musuh melalui gerakan freemason yang mahu mencairkan akidah dan memusnahkan umat Islam melalui pakatan mereka dengan beberapa parti pembangkang dan NGO sewaktu dengannya.

Gerakan ini nampaknya sudah masuk ke dalam individu dan pertubuhan orang Islam. Matlamatnya mahu memisahkan kehidupan beragama. Agama dianggap sebagai sesuatu yang merbahaya. Mengelakkan umat Islam daripada bersatu, pada masa sama mahu mematikan semangat jihad umat Islam. Jika dahulu sasaran freemason adalah Kristian, hari ini sasarannya adalah umat Islam setelah jatuhnya sistem sosialis.

Kejatuhan sistem sosialis telah memberikan masa depan yang cerah kepada freemason kembali bertapak kukuh pada akhir kurun ke 20. Sistem ekonomi diwujudkan dalam bentuk baru dan dinamakan sistem ekonomi kapitalis moden yang berselindung di sebalik nama globalisasi ekonomi. Nama globalisasi gunakan oleh freemasonry untuk penutup penjajahan order baru imperialis ke atas dunia Islam.

Fathi Yakan dan Yusuf Al-Qardhawi melihat globalisasi sebagai proses hegemoni atau penguasaan politik, ekonomi, budaya dan sosial Amerika Syarikat ke atas dunia khususnya dunia Islam dan dunia ketiga melalui proses pembaratan dan ‘mengAmerikakan’ mereka. Mereka juga berjaya menipu negara-negara ini dengan istilah ekonomi tanpa sempadan atau ekonomi bebas dan terbuka.

Globalisasi ekonomi ini amat merbahaya disebabkan perancangan jahat freemasonry melalui teori 20-80. Hanya 20 peratus kekayaan negara Islam dimiliki dan selebihnya 80 peratus dibiarkan berada dalam kemiskinan. Tujuannya tidak lain untuk menguasai mereka. Langkah seterusnya gerakan ini ialah dengan melalaikan negara Islam sedang membangun dengan hiburan yang merosakkan. Media massa dan teknologi maklumat tanpa sempadan digunakan bagi menjayakan cita-cita mereka sehingga menyebabkan pusat-pusat hiburan berleluasa, nyanyian melalaikan dan pelacuran meningkat.

Kesimpulannya, apakah mungkin penentangan yang kuat terhadap undang-undang sebat dan mahkamah syariah Islam ada kaitannya dengan gerakan freemason yang sedang hangat diperkatakan hari ini? Kenapa yang mungkar seperti hiburan dan maksiat yang merosakkan tidak ditentang? Sama-sama kita fikirkan. Pada saya, tanpa disedari gerakan ini telahpun masuk ke dalam sesetengah individu dan pertubuhan umat Islam. Ini menyebabkan ada segelintir daripada kita sudah tidak sensitif lagi dengan masalah dan masa depan Islam dan umat Islam. Umat Islam bercakaran dan bertentangan sesama sendiri. Kita lebih kecoh dengan perkara kecil, berbanding perkara besar akhirnya fikiran menjadi kecil. Sedangkan kita tahu Rasul kita menuntut supaya kita sentiasa mengambil berat semua perkara besar berkaitan dengan kehidupan kita. Sabda Nabi Muhammad SAW: “Barang siapa yang tidur dan tidak mengambil tahu tentang urusan orang-orang Islam, maka dia bukanlah dari golongan mereka (orang-orang Islam)”.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

No comments: