Monday 15 July 2013

Tugas Shahidan jaga Parlimen

DIBERIKAN amanah memegang portfolio Parlimen bukan tugas mudah dan memerlukan sepenuh komitmen. Namun, beliau sedia menyahut cabaran tersebut demi membuktikan keupayaannya melaksanakan tanggungjawab yang diberi. Bersama wartawan, Muhammad Fairuz Jumain dan Haslina Kamaludin bersama jurufoto, Mohd Rosli Talib mendapatkan reaksi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, DATUK SERI SHAHIDAN KASSIM mengenai portfolio barunya dan pandangan berhubung isu politik tempatan.

Apakah ada portfolio lain yang dipegang, selain menjaga Parlimen?

Buat masa ini saya memegang portfolio Parlimen, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan krisis bencana alam. Di Parlimen, saya akan menjawab bagi pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (ICU) dan Jabatan Pertahanan Awam. Saya rasa ia akan bertambah dari masa ke masa.

Bagaimana Datuk Seri melihat tugas yang diberikan ini?

Ia sungguh mencabar. Saya tahu bidang tugas saya hanya bermula selepas proses angkat sumpah. Pada dasarnya saya ditugaskan untuk menjaga Parlimen sahaja dan memastikan semua ahli Parlimen mendapat kemudahan untuk bersidang. Begitu juga media dan tetamu. Saya mahu pastikan tiada masalah akan berlaku.

Apakah perkara paling mencabar apabila memegang portfolio Parlimen ini?

Cabaran paling utama saya adalah mewakili menteri daripada BN. Saya perlu memastikan anggota BN dapat menyertai persidangan ini. Kehadiran ramai orang baru dilihat cukup bersedia. Suasana ini lebih mencabar untuk semua pihak. Walaupun jumlah PR hanya 89 orang, tetapi mereka diberi hak sama rata di dalam persidangan. Jadi saya mahu memastikan 133 anggota BN mendapat ruang yang sama untuk bercakap dalam persidangan.

Bagaimana Datuk Seri melihat kehadiran ramai muka baru pada penggal ini?

Ia sangat bagus, baik BN mahupun PR. Kedua-dua pihak ternyata sudah bersedia. Tetapi BN perlu lebih berwaspada, memandangkan bukan semua perkara yang membabitkan kerajaan boleh diceritakan dalam Parlimen. Saya perlu memantau perkara ini. Sebagai contoh, isu harga dakwat kekal. Saya buat jawapan bertulis yang membabitkan kos dakwat kekal berjumlah RM7 juta. Mereka mengatakan ia milik syarikat dari Singapura. Syarikat ini juga dikatakan tidak mempunyai kewangan yang kukuh lalu membuat pinjaman sebanyak RM7 juta. Ini bohong. Tidak mungkin harga barang RM7 juta dan meminjam RM7 juta. Tidak ada perniagaan yang kurang bijak membuat pinjaman sebanyak itu. Ia disambut sesama mereka dan nampak berlaku tidak telus, sedangkan ia tidak berlaku.

Apa komen Datuk Seri terhadap penglibatan orang baru dan lama dalam Parlimen kali ini?

Saya lihat, ahli Parlimen baru cukup bersedia. Kehadiran pembangkang memerlukan BN perlu lebih berwaspada. Ini kerana bukan semua perkara yang melibatkan kerajaan boleh diceritakan. BN mempunyai ahli sokongan.

Selain jawatan kerajaan, adakah Datuk Seri bersedia bertanding jawatan tertinggi dalam Umno?

Saya hanya akan bertanding untuk jawatan Ahli Majlis Tertinggi sahaja. Saya tidak mahu kehadiran saya boleh memecahbelahkan parti, ia tidak bagus. Dalam apa keadaan sekalipun, saya bersiap sedia untuk menjadi ahli Parlimen yang hebat. Ini adalah penggal yang perlu saya fikirkan hala tuju saya akan datang. Perdana Menteri minta saya datang kabinet, saya terima. Saya lebih ke arah berkhidmat, bukan memikirkan gaji. Saya sudah melaluinya dalam hidup, mencari pahala dan mengejar syurga.

Apa pandangan Datuk Seri berhubung dua jawatan tertinggi Umno dipertandingkan?

Pada pendapat saya, dua jawatan tertinggi itu perlu dikekalkan kerana semua sudah tahu kredibiliti mereka. Cuma bagi jawatan naib presiden perlu ada pertandingan.

Mengenai pilihan raya kecil Kuala Besut, bagaimana persiapan BN setakat ini?

Kuala Besut adalah kubu kuat BN. Kita akan memastikan ia kekal milik BN. Semua jentera telah bersiap sedia dan hanya menunggu tarikh sahaja. Saya sendiri akan turun padang membantu demi memastikan kemenangan masih berpihak kepada BN.

Sejauh mana keyakinan Datuk Seri untuk pilihan raya kecil Kuala Besut?

Lebih yakin kepada BN. Tetapi, jika ia berpihak kepada parti lawan, jumlah kerusi negeri akan sama banyak iaitu 16-16. Tetapi, saya pasti dengan calon yang akan diletakkan nanti, kerusi masih kekal milik BN. Bukan hanya Kuala Besut, malah di mana-mana, ia kekal milik BN.

Datuk Seri masih memegang jawatan dalam peringkat negeri, bagaimana selepas ini?

Saya masih menjadi presiden kepada beberapa persatuan seperti Presiden Persatuan Renang Amatur Malaysia (Asum), Persatuan Berbasikal Perlis, Persatuan Petanque Perlis, Persatuan Renang Negeri Perlis, Persatuan Ten Pin Boling Perlis, Persatuan Muay Thai Perlis, Persatuan Olahraga Perlis dan Persatuan Kabaddi Perlis. Saya akan melepaskan satu persatu selepas ini. Saya akan membawanya kepada jemaah menteri, adakah wajar saya melepaskan atau masih boleh meneruskan. Ini kerana, sepanjang saya memegang jawatan sebagai presiden, tidak banyak masalah atau kontroversi berlaku. Asum merupakan penyumbang utama pingat untuk negara. Apa pun, saya akan meneliti perkara ini.

Apa komen Datuk Seri mengenai perhimpunan haram blackout505?

Saya tidak nampak keperluan dan kewajarannya himpunan tersebut. Contohnya, pada hari angkat sumpah semua ahli Parlimen, ada segelintir peserta berhimpun di luar Parlimen dalam keadaan jerebu waktu itu. Mereka tidak memakai topeng muka dan terdedah dengan keadaan udara yang tidak sihat ketika itu. Pada waktu sama, ahli Parlimen PR berada di dalam, selepas angkat sumpah di Parlimen. Jadi mereka yang di luar itu untuk apa? Jadi, di mana kesepakatan mereka? Oleh itu, ia harus dihentikan kerana tidak ada faedahnya. Gunakan medium lain yang lebih sesuai jika dirasakan ada sesuatu yang perlu ditegur. Himpunan seperti itu memberikan impak negatif kepada negara.

BN ada mengemukakan petisyen PRU13 dan adakah ia dianggap sebagai tidak kepada percaya SPR. Apa komen Datuk Seri?

Petisyen dikemukakan BN adalah berhubung kait dengan salah laku tetapi bukan SPR. PR sengaja memutarbelitkan fakta. Petisyen BN lebih kepada salah laku yang dibuat PR bukan SPR. SPR telah menjalankan tanggungjawab mereka dengan sebaik mungkin.

Apakah harapan Datuk Seri untuk Parlimen sesi baru ini?

Saya sangat berharap semua pihak sama ada BN atau PR dapat bersidang adil dan semua pihak dapat memberikan yang terbaik. Ditambah pula persidangan ini dapat ditonton secara langsung rakyat menerusi rangkaian televisyen. Rakyat akan membuat penilaian dan semua ahli Parlimen boleh memikirkan adakah wajar perbuatan dan kata-kata mereka dalam persidangan.

No comments: